Skvelé nápady PS, ktoré zmenia spravodlivosť k lepšiemu? Ide skôr o politický marketing ako o reálne riešenia

Zrejme aj na základe takejto kritiky predseda PS Michal Šimečka nedávno predstavil mená ľudí, ktorí sa v rámci strany zaoberajú témami, ako právny štát a spravodlivosť na Slovensku. Súčasťou tohto tímu je bývalý policajný prezident Jaroslav Spišiak, člen predsedníctva PS Branislav Vančo a advokátka a podpredsedníčka hnutia Lucia Plaváková. Podľa slov predsedu strany, tieto osoby majú byť garantom nezávislosti justície a zabránenia návratu temnej minulosti.

Policajný prezident verzus minister vnútra

Okrem všeobecných predvolebných fráz ohľadom spravodlivosti, zaznel z úst Jaroslava Spišiaka aj návrh na požiadavku zodpovednosti policajného prezidenta priamo ministrovi vnútra. Nakoľko minister vnútra je politický nominant, považuje jeho riadenie a najmä odvolávanie policajného prezidenta za nevyhnutnosť, najmä pre súlad s jeho politickým presvedčením. Ak by policajný prezident neplnil presne stanovené úlohy ministrom vnútra, mal by byť odvolaný.

Nie je celkom zrejmé, ako by chcel Jaroslav Spišiak rozšíriť možnosti odvolania policajného prezidenta, pretože v zmysle zákona o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, aj v súčasnosti ho môže, okrem iného, minister odvolať aj bez udania dôvodu. Rovnako platí, že prezident Policajného zboru je aj v súčasnosti zodpovedný za výkon svojej funkcie ministrovi.

Zároveň chce Jaroslav Spišiak vytvoriť nový, nezávislý orgán, ktorý bude dohliadať na nezávislosť a objektivitu polície, inými slovami, aby polícia dodržiavala zákon. Aj v tomto prípade sa natíska otázka, čo tým myslel, keďže takýto orgán už existuje ako osobitná súčasť Policajného zboru pod názvom Úrad inšpekčnej služby.

Systém štátneho zastupiteľstva

Pole pôsobnosti Branislava Vanča by sa malo zamerať na pôsobenie justície a prokuratúry. Pripomenul nedôveryhodnosť súdnictva a neúmerne dlhé konania pri sporoch. Kritizoval súčasné mocenské postavenie generálneho prokurátora, pretože vraj ovláda každé vyšetrovanie. Ako odpoveď na túto situáciu ponúka PS zrušenie sovietskeho modelu prokuratúry a jeho nariadenie systémom štátneho zastupiteľstva.

Ako druhú prioritu si Vančo určil skrátenie súdnych konaní, a to minimálne o polovicu. Toto prekvapivé vyjadrenie bude musieť zahŕňať zmeny, pri ktorých pôvodný návrh súdnej mapy bude vyznievať ako nevýrazný zásah.

Branislav Vančo nekonkretizoval, ako by dosiahol takéto skrátenie konaní. Pokiaľ by mal však na mysli doplnenie poddimenzovaného stavu sudcov, zlepšenie ich prípravy, výchovy a prijímania do funkcie, vytvorenie noriem na zabránenie ich vyťaženosti z dôvodu enormného prideľovania spisov, zabezpečenie dostatku administratívneho personálu súdov a ich adekvátne finančné ohodnotenie, zabezpečenie materiálneho vybavenia súdov zo strany štátu, odbremenenie od byrokratickej záťaže a rozsiahlej úpravy množstva súčasných právnych predpisov týkajúcich sa súdnych konaní a ich opravných prostriedkov, tak skrátenie súdnych konaní bude skutočne možné.

Tretia priorita je dôrazná predvídateľnosť súdnych rozhodnutí a dostupnosť právnej pomoci prostredníctvom platformy Spravodlivosť online. V rámci zjednotenia súdnych rozhodnutí chce vytvoriť systém, ktorý bude zjednocovať súdnu prax. Treba pripomenúť, že v rámci svojho pôsobenia v justícii obdobný typ činnosti už vykonáva Najvyšší súd či Ústavný súd SR.

Platforma Spravodlivosť online má byť dostupná prostredníctvom internetu širokej verejnosti a má poskytovať nezávislé zhodnotenie ich sporu spolu s pravdepodobnosťou ich úspechu. Rovnako má poskytnúť asistenčné služby ako mediáciu či iné, a to s poukazom na snahu o odbremenenie súdov.

Tento typ činnosti v prípade správneho zavedenia do praxe môže skutočne významným spôsobom pomôcť k odľahčeniu súdnej agendy. Treba mať totiž na pamäti, že v prípade civilných sporov už pred konaním sudca zo zákona vyzýva na takýto typ urovnania sporu, avšak len zriedkavo je úspešný.

V neposlednom rade má platforma poskytnúť možnosti takzvaných súdov online pri sporoch do 10-tisíc eur s maximálnou dĺžkou konania do 60 dní, na konci ktorého by mal dostať občan rozhodnutie s povahou exekučného titulu. Obdobné možnosti existujú aj v súčasnosti v podobe rozhodcovských súdov, a v prípade zavedenia takéhoto nápadu do praxe by bolo opäť potrebné pristúpiť k masívnej úprave právnych noriem. Právny systém totiž nefunguje spôsobom, že do neho stačí pridať pár nových vecí a pôvodná úprava tým ostane nedotknutá. Nehovoriac o potrebe masívneho aparátu tisícok právnikov v službách štátu, ktorí by mohli realisticky vyhodnocovať stovky tisícok online žiadostí. Za skvelý a reálny prínos možno označiť zámer vytvorenia rodinných súdov, kde by sa riešila agenda maloletých či úprava práv rodičov.

Obmedzenie právomocí generálneho prokurátora

Ako to už býva obvyklé v tomto politickom spektre, aj PS chce obmedziť právomoci generálneho prokurátora. Bez ďalšieho upresnenia predstavil Vančo nápad nezávislosti radových prokurátorov s dodatkom, že budú sami rozhodovať o tom, ako dozorovať kauzy.

Z takéhoto vyjadrenia sa opäť javí, že Vančo nie je veľmi oboznámený s prácou prokuratúry, a už vôbec nie s právomocami prokurátorov pri dozorovaní jednotlivých prípadov. Zrejme nemá zmysel menovať celý rad ustanovení o ich právomociach, ktoré im garantujú nezávislosť vrátane zákazu negatívnych pokynov, nakoľko v tomto prípade ide o návrh, ktorý sa ukazuje ako identický so súčasnou právnou úpravou.

Príjemným prekvapením však bol návrh na efektívnejšie vyvodzovanie zodpovednosti prokurátorov pri nesplnení ich povinností, a rovnako prehodnotenie určitých sadzieb trestov, ktoré v súčasnosti už stratili svoj význam alebo sú priamo v rozpore s právom EÚ. Aj samotná verejnosť si mohla na medializovaných kauzách urobiť názor na až neprimerane nízke tresty za vzatie života v kontexte iných, najmä ekonomických trestných činov.

Veľmi zaujímavou perličkou na záver sa javil nápad, že dôkaz stačí vykonať iba raz a to na súdnom pojednávaní. Takýto postup by opäť vyžadoval zásahy do celého systému dokazovania v práve, pričom v takomto prípade by hrozilo nabúranie samotnej podstaty práve spomínaného právneho štátu.

Zo samotného vystúpenia predstaviteľov Progresívneho Slovenska sa môže laikovi javiť, že ide o skvelé nápady, ktoré zmenia spravodlivosť k lepšiemu. Samozrejme, odborne vzdelaná osoba nemôže tieto návrhy v súčasnej podobe prijať inak, ako s dôvetkom, že ide skôr o politický marketing ako o reálne riešenia. Netreba zabúdať ani na skutočnosť, že aj keby mysleli tento program skutočne vážne aj po odbornej stránke, stále bude musieť prejsť schválením budúcich koaličných partnerov.